Učenici četvrtih razreda osnovne škole, uzrasta 10 godina, po prvi put, sledeće godine učestvovaće u međunarodnom istraživanju čitalačke pismenosti i razumevanju teksta – PIRLS.
PIRLS je međunarodna studija koja meri i upoređuje trendove razvoja čitalačke pismenosti učenika četvrtih razreda (uzrasta 10 godina) i pruža zemljama učesnicama u istraživanju jedinstvenu priliku da prikupe međunarodno uporedive podatke o čitalačkim kompetencijama učenika u tom uzrastu. Takođe, ovim testiranjem, države učesnice prikupljaju podatke o nivou podsticanja čitanja u školi i kod kuće, kao i relevantne informacije o kvalitetu nastave u školama.
Konferencija povodom ovog istraživanja, na kojoj je učestvovalo oko 190 istraživača i koordinatora iz preko 60 zemalja sveta, održana je danas u Beogradu .
Skup je otvorio ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević.
Vrednost PIRLS 2021 istraživanja se ogleda ne samo u poređenju postignuća učenika iz različitih zemalja i utvrđivanju našeg ranga na listi svetskih obrazovnih sistema, već i u mogućnosti da utvrdimo karakteristike našeg obrazovnog sistema koje doprinose postignućima u oblasti čitalačke pismenosti, a koja je osnova svih drugih pismenosti -matematičke, prirodno-naučne, finansijske – rekao je ministar Šarčević.
On je istakao da će Srbija će po prvi put učestovati u PIRLS istraživanju u martu 2021.godine.
Učešće Republike Srbije u ovom međunarodnom istraživanju je od velike važnosti za obrazovno-vaspitni sistem, jer bez ovakvih evaluacija nisu moguće strateške pripreme budućih aktivnosti, koje će doprineti kvalitetu obrazovanja i dobrobiti pojedinca i društva, rekao je Šarčević .
Nacionalni kooordinator istraživanja i direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja Branislav Ranđelović naveo je da veoma važno to što su međunarodna istraživanja poverena Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, kao referentnoj državnoj ustanovi koja se bavi osiguranjem kvaliteta u obrazovanju i kojoj je rad na ovakvim istraživanjima zakonom poveren posao.
Na taj način, ali i koristeći ranija iskustva Instituta za pedagoška istraživanja u okviru TIMSS istraživanja, možemo da osiguramo bolji kvalitet realizacije istraživanja, a samim tim i da se nadamo boljim krajnjim rezultatima u poređenju sa drugim obrazovnim sistemima , rekao je Ranđelović i istakao da se PIRLS sprovodi u petogodišnjim ciklusima, a prvi ciklus je realizovan 2001. godine
U okviru priprema za glavno testiranje, prema rečima Ranđelovića, tokom ovog meseca planirano je da se održi probno testiranje, ali samo u školama koje su izabrane primenom posebne tehnologije.
Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja je domaćin međunarodnog sastanka Nacionalnih koordinatora istraživanja, četvrtog po redu, u ovom ciklusu od 2-6. marta 2020. Glavna tema skupa je vrednovanje i bodovanje testova, kao i organizacija obuke za pregledače testova.
PIRLS (The Progress in International Reading Literacy Study) je istraživački projekat Međunarodnog udruženja za evaluaciju obrazovnih postignuća (IEA) koje sprovodi velike komparativne studije u obrazovanju od 1959. godine.
post_link